The Ira Ilko

The Ira Ilko
its better to be hated for being yourself than be loved for becoming someone else..

Friday 3 May 2013

10 Perkara yang patut dielak semasa berdiet...

Jom cerita pasal diet ari nie.. kalau bab diet nie, macam2 kita baca cara nak berdiet dalam masa yang singkat. Ada yang berdiet dengan cara mengira kalori, ada yang diet ala2 kebaratan, tak makan nasi..makan lauk jer huhuhu.. ada yang ambil minuman yang boleh mengenyangkan dan ada gak yang berdiet dengan minum teh pelangsing badan sampai boleh jadikan toilet sebagai rumah kedua pulak dah.. Tapi, macam mana cara and gaya kita berdiet pun, still ada banyak godaan2 yang cuba menggagal kan diet kita kan..?? Tension jer.. So, meh kita lihat, apakah godaan2 tersebut yang perlu kita elakkan semasa berdiet....

  1.  Elakkan melepak dengan kawan yang kuat makan..Ha yang nie penting.. Dia org tu kuat makan tapi tak gemuk2.. kita nie,  skali ngap..terus naik berkilo2... Sakit ati je lepak ngan dia orang nie kan..
  2. Elakkan melepak di kedai mamak... Yang nie pun penting. Tau la kalau dah melepak kedai mamak tu, sure la berjam2.. Tengok bola, bergosip, berpolitik..semua la kat kedai mamak.. Kalau dah dok berjam2 tu, sure roti canai satu, teh tarik 3 kali repeat.. Dah berapa kalori tu... Elakkan, elakkan...
  3. Elakkan dari bercerita pasal makanan dan pandang2 gambar makanan..Its a NO NO.. Contoh nye berborak pasal kedai makan mana yang sedap, game makan2 mana yang syok main kat phone sekarang, click gambar makanan yang di post kengkawan kat fb and twitter..Jangan okay..Ini semua boleh buat kita terliur and mengidam cam orang pregnant nanti..
  4. Elakkan aktiviti makan2 sedunia.. Ha nie aktiviti makan dari start sampai habis mcm berpicnic, bbq, hi-tea, pot luck.. Nie semua aktiviti merbahaya.. Boleh buatkan diet kita terbabas pulak nanti..
  5. Elakkan dari berjalan atau tumpang lalu atau saje2 nak lalu didepan restauran yang ada bau makanan.. Ini boleh membuatkan kita terliur2 pulak karang.. Sekaligus menggegarkan iman kita.. dan kaki secara automatic stop kat depan restoren tu, pandang2, jeling2.. Ha..better elakkan.... prevention is better than cure.. 
  6. Elakkan dari makan di restauran atau gerai makan yang sedap.. Kalau makanan sedap, sure la bertambah2 makan tu kan.. So, better makan di restauran yang dah sah2 makanan tak sedap. Ia buat kan kita tak lalu makan dan makan sikit jer.. Ha kan bagus tu, makan sikit.. Itu la vision and mission kita...
  7. Elakkan dari makan di kedai makan yang murah.. Kalau makanan nye murah2 sangat, nanti kita nak order banyak pulak.. Ye la.. kita tau kita mampu nak bayar.. Apa lagi, harus la nak order dari appetizer sampai ke dessert sampai ke kudap2 sementara makanan lain nak sampai kan..? Cer makan kat kedai exclusive yang mahal.. Order pun satu course makanan jer, air pun air kosong.. Kan bagus.. Air kosong bagus untuk kesihatan..
  8. Elakkan keluar membeli barang2 dapur dan berjalan2 time baru dapat gaji.. Tau2 je la..time baru dapat gaji, dunia ini ana yang punya.. semua nak beli.. biskut itu, cokelat ini, kek la..pastu makan pun mcm2 sebab poket tengah penuh.. Yang seelok2 nye, keluar shopping barang dapur dan berjalan time tengah2 bulan.. Ini membuatkan kita beli barang makanan apa yang perlu je..
  9. Elakkan dari menerima pelawaan kawan nak belanja makan.. Benda free memang sedap.. Tak tau kenapa, kalau beli sendiri tu rasa macam tak sedap sangat.. Kalau dah makan benda free nanti makan tak hingat pulak..tau2 3 pinggan tak pun goreng pisang habis 10 hinggit kita sorang..
  10. Elakkan dari belajar memasak atau mengikuti resepi yang sedap2 (macam cup kek tu).. Makanan yang sihat, tak perlu di masak seperti ulam2 dan salad.. Kan tak payah dah nak susah2 belajar masak..
Ok, itu la 10 tips yang sangat mudah kita elakkan dalam masa berdiet.. Ingat, ini semua GODAAN... Jom kita sama2 try...

Ira..

No comments:

Post a Comment